Płacenie kartami płatniczymi to bardzo częsta czynność, którą wykonujemy już przeważnie bez większego namysłu. W pewnych sytuacjach możemy jednak zostać zaskoczeni gdy na terminalu pojawi się napis odrzucenia płatności kartą. W takiej sytuacji nie musimy być zdezorientowani i zdenerwowani, a przyczyn odrzucenia transakcji może być wiele. Nie wszystkie z nich oznaczają coś negatywnego np. kradzież pieniędzy z konta czy ich wypotrzebowanie. W tym tekście prezentujemy najczęstsze powody odrzucenia płatności kartą oraz podpowiadamy jak zachować się takiej sytuacji.
Spis treści:
Rzeczywisty brak pieniędzy na koncie
Pierwszym powodem odrzucenia płatności kartą płatniczą jest rzeczywisty brak pieniędzy na koncie. Jest to najmniej kłopotliwa przyczyna, która wbrew pozorom zdarza się bardzo często. Przeważnie płacimy kartą płatniczą, wydając środki z naszego konta i nie sprawdzamy regularnie poziomu naszej gotówki na rachunku bankowym. Może to powodować sytuacje, w których myślimy, że posiadamy jeszcze sporą ilość gotówki na koncie, choć tak naprawdę w rzeczywistości już jej nie posiadamy. Istnieją dwie praktyczne porady, których można udzielić, aby przeciwdziałać takim wydarzeniom. Pierwszą z nich jest zainstalowanie aplikacji mobilnej banku na telefonie oraz ustawienie powiadomień, które będą wyskakiwały po każdej płatności na pulpicie naszego telefonu i informowały nas o aktualnym stanie konta. W aplikacji mobilnej na telefonie można również szybko i łatwo sprawdzić aktualny stan rachunku, dzięki czemu eliminujemy ryzyko odrzucenia płatności kartą z powodu braku pieniędzy na koncie. Drugą podpowiedzią jest regularne sprawdzanie stanu konta np. w poniedziałki i przelanie na nie dużo większej sumy, aniżeli planujemy wydać kartą w danym tygodniu lub miesiącu.
Limity wydatków dzienne i miesięczne
Drugim powodem, dla którego nasza płatność kartą płatniczą może zostać odrzucona, jest limit wydatków — zarówno na koncie bankowym z którego pobierane są środki jak i samej karty płatniczej. Limity te mogą mieć formę limitów dziennych lub miesięcznych, a najczęściej z taką sytuacją spotykamy się w pierwszych miesiącach po wyrobieniu karty płatniczej lub założeniu konta bankowego. Przeważnie karta płatnicza ma ustawiony domyślny limit, którego nie sprawdzamy i o którym dowiadujemy się dopiero wtedy, kiedy nie możemy opłacić kartą transakcji sklepie lub w internecie. Jeśli mamy problemy z płatnością, a na naszym koncie znajduje się gotówka pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, jest właśnie zalogowanie się do bankowości elektronicznej lub udanie się do placówki bankowej i sprawdzenie limitów, jakie są ustawione dla transakcji dziennych czy miesięcznych.
Uszkodzona karta płatnicza
Często może zdarzyć się również, że transakcja naszą kartą płatniczą nie dojdzie do skutku z powodu uszkodzenia samej karty. Choć są to bardzo solidne i wytrzymałe konstrukcje zaprojektowane w ten sposób, aby znosiły bardzo intensywne użytkowanie, po pewnym czasie mogą one jednak ulegać uszkodzeniom z powodu wysłużenia lub mogą zostać uszkodzone mechanicznie podczas nieostrożnego obchodzenia się z nimi. Karty płatnicze mogą zostać wygięte, przez co może zostać uszkodzona antena do płatności zbliżeniowych zatopiona w plastiku lub możemy również zarysować chip, który nie jest niczym osłonięty. Kartę płatniczą możemy również uszkodzić rozmagnesowując ją, nosząc ją bezpośrednio przy telefonie jeśli posiada pasek magnetyczny. Gdy jesteśmy pewni, że na naszym koncie znajdują się środki, limit wydatków jest na odpowiednim poziomie, a nie możemy dokonać transakcji, warto spróbować opłacić rachunek kartą, ale inną metodą np. zbliżeniową. Jeśli niektóre metody płatności będą działały, oznacza to, że karta jest uszkodzona i powinniśmy ją wymienić. Jeśli wszystkie dwa lub trzy niezależne sposoby płatności będą niedostępne, przeważnie należy doszukiwać się przyczyny odrzucenia płatności gdzie indziej.
Brak internetu w terminalu lub bankomacie
Częstą przyczyną odrzucenia płatności naszą kartą płatniczą, jest brak internetu w terminalu lub bankomacie. Sytuacja taka zdarza się gdy internet jeszcze jest przy rozpoczynaniu transakcji, ale zanika w jej trakcie. W takiej sytuacji warto poprosić sprzedawcę o sprawdzenie terminala a jeśli transakcja została odrzucona należy wziąć potwierdzenie odrzucenia na wypadek gdyby pieniądze z naszego konta zostały już pobrane, a my nie dokonalibyśmy transakcji sklepie.
Jak zachować się przy odrzuceniu płatności kartą
Jeśli nasza transakcja kartą płatniczą zostanie odrzucona, z pewnością nie należy panikować, a spróbować logicznie wytłumaczyć całe zajście. Z pewnością powinniśmy sprawdzić stan konta oraz spróbować zapłacić kartą w inny sposób, a także upewnić się u sprzedawcy czy terminal działa poprawnie. Jeśli w dalszym ciągu nie będziemy mogli dokonać transakcji, warto udać się do banku i poprosić o zdiagnozowanie problemu.